Månedsrapport for Valueinvest Global
Februar 2026
Februar igen en god måned for valueaktier
ValueInvest Danmark har nu lagt to hele kalendermåneder med ny forvalter og tilpasset investeringsstrategi bag sig, og det er foreløbig gået fornuftigt.
Afkastet i februar var 4,33% mod benchmark på 1,54%, og til forskel fra januar var månedens afkast også højere end “value versionen af verdensmarkedsindekset”, MSCI World Value, som gav 3,75%.
Februar bød igen på medvind til valueaktier, når man sammeligner med modsætningen, nemlig vækstaktier.
Selvom det ikke er selskaber, der tilhører vores portefølje, var det værd at bemærke, at vores hjemlige folkeaktie, Novo Nordisk, havde en usædvanlig hård måned med et tab på 35%. Også flertallet af de store amerikanske teknologiaktier, som vi går langt uden om på grund af deres høje prissætning, havde modgang, da der på ny blev sat spørgsmålstegn ved, om deres voldsomme investeringer i AI (kunstig intelligens) vil kunne betale sig. Omvendt var mange softwareselskaber trykket af risikoen for, at netop AI vil true deres forretningsmodeller.
Værst gik det ud over IBM (-21,2%) og AMD (-15,4%), men også Amazon (-12,2%), Meta (-9,5%), Microsoft (-8,5%) og Alphabet (-8,0%) havde modvind. Om der er en AI-boble eller ej, er det dog alt for tidligt at konkludere.
Chipproducenten Nvidia derimod synes med sikkerhed at få stort udbytte af de enorme investeringer i nye datacentre, da deres chips indtil videre er de absolut mest foretrukne og ikke møder ret meget konkurrence. Alligevel blev Nvidia (-7,3%) ikke belønnet med en kursstigning, da selskabet i sidste uge af februar fremlagde endnu et rekordregnskab, der overgik forventningerne. Investorerne er ganske enkelt usikre på, om – og hvor længe – ordrefesten varer ved.
Der blev ikke foretaget køb af nye aktier i februar, så der er heller ikke grundlæggende ændret ved hverken porteføljens nøgletal eller eksponeringen mod sektorer.
Det ses i tabellen herunder, at porteføljens selskaber har en usædvanlig lav og meget attraktiv prissætning på nøgletal som P/E, prisen på selskabernes indtjening, kurs/indre værdi, prisen på selskabernes egenkapital samt P/CF, prisen på selskabernes pengestrømme, som alle ligger på halv pris af markedet eller lavere.
Omvendt er det meget tilfredsstillende, at udbytteniveauet er næsten tre gange så højt som for benchmark.
Regionalt er der stadig en klar overvægt af europæiske aktier relativt til benchmark, mens Nordamerika og Asien tilsvarende er undervægtet. Dog forventer vi at øge eksponeringen til Asien over de kommende måneder.
Finansielle selskaber og Health Care selskaber er også fortsat de to største sektorer i porteføljen. Førstnævnte gav et lille minus relativt til benchmark, mens de fem lægemiddelaktier i porteføljen bidrog med 0,87% point til månedens merafkast.
Bemærk også den store undervægt til teknologiaktier, ‘Information Technology’, i tabellen herunder. I verdensindekset MSCI World udgøres hele 25% af IT-aktier, mens det i ValueInvest Global kun er 6,32%. Det er dermed den største undervægt og en god del af forklaringen på forspringet til benchmark i februar.
Men det var faktisk ikke IT-aktier, som bidrog med den største del af merafkastet. Det var derimod ‘Consumer Discretionary’, også kaldet cykliske forbrugsaktier på dansk, som klarede sig endnu bedre end Health Care.
Det var især den japanske elektronikproducent Panasonic og den amerikanske tøjproducent PVH, som leverede gode afkast på henholdsvis 18,4 og 10,1%.
Ud over Panasonic var månedens kursmæssige højdespringere to mindre kendte virksomheder. Sonoco er en amerikansk emballagevirksomhed, som bl.a. producerer de velkendte ‘paprør’ til Pringles chips. Sonoco har i de seneste år købt op i Europa og samtidig solgt ‘non-core’ forretningsområder fra, hvilket man heldigvis kunne begynde at se resultatet af, da selskabet præsenterede et godt regnskab for 4. kvartal 2025.
Oshkosh er næsten den eneste aktie i porteføljen, som ‘lugter lidt af forsvarsaktie’. Selskabet, som er opkaldt efter sin hjemby i staten Wisconsin, producerer mange forskellige specialkøretøjer, bl.a. JLTVs (Joint Light Tactical Vehicle) – et let pansret terrængående patruljekøretøj – men også HEMTTs (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) og HETs (Heavy Equipment Transporter) – kraftige transportkøretøjer til bl.a. kampvogne og andet tungt militært isenkram.
Oshkosh producerer og sælger imidlertid også til en lang række andre brancher, bl.a. postbiler, skraldevogne, brandbiler og kraner.
Tre af aktierne i top 10 var fra Health Care sektoren. GSK (GlaxoSmithKline), CVS Health og Gilead havde alle en god måned, hvor investorerne belønnede fine afslutninger på 2025. Det er lidt paradoksalt, at vores aktier i denne sektor klarer sig så godt i øjeblikket, da Donald Trump gør sit for at skabe usikre rammer for virksomhederne.
Det forekommer – til forskel fra Trumps mange mærkværdige politikker og hans gentagne uforudsigelige indgreb – endog meget sympatisk, at han har sat fokus på, at dyre lægemidler bidrager til de stigende sundhedsudgifter verden over. Men det gør det omvendt meget vanskeligt for virksomhederne at planlægge noget som helst, når Trump fra tid til anden kaster sig over nye kæpheste og udvælger en tilfældig virksomhed som prygelknabe.
I bunden af tabellen var det – helt i tråd med markedet generelt – en af vores IT-aktier, DXC Technology, som klarede sig ringest med et minus på 12,75%. Lidt paradoksalt for vi var faktisk tilfredse med regnskabet for 3. kvartal (selskabet har skævt regnskabsår), hvor et af vores vigtigste målepunkter er de frie pengestrømme. Selskabet har over de sidste 5-10 år tabt en væsentlig del af omsætningen, men nu er den ved at repositionere forretningen til et større indhold af cloudbaserede løsninger. Lykkes det forventer vi, at et stort afkastpotentiale vil kunne materialisere sig, da virksomhedens nuværende pengestrømme gør den i stand til at nedbringe sin gæld yderligere eller tjene hele sin nuværende markedsværdi hjem på kun 4-5 år.
Også banksektoren havde en dårlig måned, hvor Deutsche Bank, Barclays og Wells Fargo alle blev sendt ned på trods af gode regnskaber for 4. kvartal og 2025.
Hvis du har spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte investeringsteamet direkte via emailadressen gdfa@valueinvestdanmark.dk eller på tlf. +45 61 40 41 41.
Med venlig hilsen
ValueInvest Danmark